Halyqline.kz – үздіктер қатарында!

Ұстаз – тек білім беруші емес, жол көрсетуші және қоғам көшбасшысы

22.05.2025, 8:40 1187

Асқарбек ЕСЖАНОВ,

Қызылорда облысының

білім басқармасының басшысы:

Биылғы оқу жылының аяқталуына да санаулы күн қалды. Облыс көлемінде қанша бала ҰБТ тапсырады? Оқушылардың білім сапасы қандай? «Алтын белгіге» үміткер түлектердің саны қанша? Бұл көп көкейіндегі мың сауалдың бірі парасы ғана.

Білім саласы ең өзекті сала саналады. Мұнда түйткілді дүние де, тұрлаулы мәселе де жетіп артылады. Өңірдің білім сапасына емес, салаға айтылған сын да, тағылған айып та аз емес. Ол да орынсыз емес, әрине. Мектеп оқушылары арасындағы әлімжеттік жағдай. Жеке мектептердің жай-күйі. Педагог мамандардың рөлі мен мәртебесі. Осы және өзге де сауалдар төңірегінде аймақтың бас ұстазы Асқарбек Темірбекұлымен  сұхбатымызды  оқырман назарына  ұсынамыз.

– Асқарбек Темірбекұлы, оқу жылының аяқталуына санаулы күн қалды. Білім саласының биылғы же­тістігі қандай? Әңгіме әлқиссасын  осыдан  бастасақ.

– Мемлекет басшысы Қасым-­Жомарт Кемелұлының, Үкіметтің, ҚР Оқу-ағарту министрлігінің ерекше қолдауы мен аймақ басшысы Нұрлыбек Машбекұлының бастамасымен өңірде білім сапасын арттыру және оқушыларды ғылымға бағыттау, қауіпсіз орта қалыптас­тыру  бағытында  ауқымды жұмыстар атқарылуда. Қазіргі таңда аймақта үш ауысымда оқытатын мектептер жоқ. Біз бұл мәселені 2023 жылы Қызылорда қаласындағы 4 мектепке 1850 орындық қосымша құрылыс салу есебінен шештік. 2024 жылы білім  беру  инфрақұрылымын қолдау қоры, жергілікті бюджет және жеке инвестор есебінен жалпы құны 31,8 млрд теңгені құрайтын 17 білім беру  ұйымының құрылысы жүргі­зілді. Бүгінде 4 млрд 158 млн теңгеге 960 орындық 6 мектеп, 2,8 млрд теңгеге 5 мектепке қосымша ғимарат салынып, пайдалануға берілді. «Қазгермұнай» компаниясының демеушілігімен Қызылорда қаласында 2,5 млрд теңгеге заманауи үлгі­дегі 350 орындық Оқушылар сарайы және 800 млн теңгеге Жаңақорған ауданында 200 орындық Оқушылар үйі мен 50 орындық Өнер мектебі ел игілігіне табысталды. Құны 11 млрд теңгені құрайтын «Сыр жұлдыз­дары» инновациялық шығармашылық академиясының құрылысы кеше ғана пайдалануға берілді. Сонымен қатар, 8 млрд  400 млн теңге болатын  дарынды балаларға арналған 300 орындық  жатақханасы бар 400 орындық физика-математика мектеп-­интернаты жақын күндері ашылады.  «Саутс Ойл» компаниясы­ның демеу­шілігімен 4 млрд 800 млн теңгеге жаңа музыкалық колледж салынуда. Жақын күндері пайдалануға беріледі. Сондай-ақ, Шиелі ауданында 1 млрд теңгеге 200 орындық Оқушылар үйі және 50 орындық Өнер   мектебі  салынуда. Бұдан бөлек  «Білім  беру  инфрақұрылымын  қол­дау  қоры» есебінен  Арал  ауданы, Жалаңаш елді мекеніндегі  150 орындық мектеп құрылысын сатып алу жұмыс­тары жүргізілуде. Аймақ басшысының тапсырмасына сәйкес күрделі жөндеуден өтетін мектептерде материалдық-техникалық базасын жаңарту жұмыс­тары қатар жүргізілуде. Өткен жылы 8  мектеп  ғимаратына 3,1 млрд теңгеге күрделі жөндеу жұмыстары жүргізіліп, 110,3 млн теңгеге жабдық­тары жаңартылды. Биылғы жылы облыс бойынша 5,2 млрд теңгеге 9 мектеп күрделі жөндеуден өтіп, 438,8 млн теңгеге материалдық-­техникалық базасы жаңартылады. Бұл жұмыс­тардың жалғасы ретінде 2026 жылы 19 мектеп, ал 2027 жылы 23 мектеп күрделі жөндеуден өтіп, материал­дық-техникалық базасы жаңар­ты­лады.

Өткен оқу  жылында мектептердің негізгі бағыттары бойынша арнайы  рейтинг  жасалды. Рейтингте білім сапасы, Ұлттық бірыңғай тес­тілеу қорытындысы, оқушылардың пәндік олимпиада, ғылыми жоба, спорттық сайыстардағы нәтижелері, балалар мен жасөспірімдер арасындағы  құқықбұзушылықтар  мен  қылмыстардың тіркелуі, педа­гог­тердің кәсіби байқаулар мен сайыс­тардағы  жетістіктері сарапталды. Бұл рейтинг дәстүрлі түрде жыл са­йын қалыптастырылатын болады. Бұдан бөлек, жаңа  бастама  ретінде 7 міндет 45 тармақтан тұратын әрбір мектеп дамуының нысаналы индикаторлары жасақталды. Сонымен бірге, мектептердің даму бағдарламалары әзірленді. Профильді дамыту бағытында пәндер бойынша «Тірек мектептер» желісін қалыптастыру жалғасуда. Ағымдағы жылы жаңадан «Тіл білімі мектебі», «Инженерлік мектеп», «Робототехника», «3Д модельдеу», «СТЕМ», «БИО-ГУМ» таби­ғи тыңайтқыштарды әзірлеу» жобалары жүзеге асырылуда. Ауылдық елді мекендерде білім сапасын, ұйымдар арасындағы байланысты арттыру  мақсатында  аудан орталық­тары мен Байқоңыр қаласында 8 білім  округі  құрылды. Қазіргі уақытта Байқоңыр қаласында орналасқан 5 мектепті дамыту бағытында «Космоград «Байқоңыр» жобасы  әзірленуде. Жоба  аясында  5 мектепті интерактивті құралдармен жабдықтау, обсерваториясына қажет­ті зертханалар ашу, физика пәнін терең­детіп оқыту бағытындағы  жұмыстар  жоспарлануда.

2024  жылы  алғаш  рет респуб­лика  бойынша  баламасы жоқ мектеп дирек­торлары  арасында «Бір мектеп – бір жоба» облыстық бай­қауы ұйымдастырылып, оған барлық кезең бойынша 224 мектеп дирек­торы қатысты. Бұл жоба биылғы жылы да өз жалғасын тауып, қалалық және аудандық кезеңі аяқталды. Қорытынды облыстық кезеңі жақын күндері өтетін болады. Өткен оқу жылында Ұлттық бірыңғай тестілеу нәтижесімен, мемлекеттік грант конкурсына қатысқан 6 252 түлектің 4 752-сі немесе 76,1%-ы мемлекет­тік грант иеленді. Өңіріміз соңғы төрт жылда ҰБТ-ның орта балл көрсеткішімен республикада алғашқы үштікте болса, 2024 жылы жиырма өңірдің ішінен оза шауып, бірінші орынға шықты. Биылғы жылы да аймағымыз үздіктер қатарынан көрінеді деп күтілуде. Аймағымыз өткен жылғы пәндік олимпиада қорытындысымен республикада жаратылыстану-математикалық бағытында «Ең үздік командалық ІІ орын», қоғамдық-гуманитарлық бағыт бойынша ІІІ орынды иеленді. 2024 жылы алғаш рет өткізілген Ауыл мектептерінің оқушыларына арналған жалпы білім беретін пәндер бойынша республикалық олимпиадада жаратылыстану-мате­матикалық бағытында көрсеткен үздік нәтижелері үшін командалық есепте «Ең үздік олимпиадалық коман­да – 2024» номинациясы  берілсе, 2024-2025 оқу  жылында  71  оқушы қатысып, 39 оқушы жүлделі орындарға ие болды. Қызылорда облысы жаратылыстану-математикалық бағытта І орынды, ал, қоғамдық-гуманитарлық бағытта ІІІ орынды иеленді. Педа­гог қызметкерлеріміз де рес­публикалық деңгейде биіктерден көрінуде. ҚР Оқу-ағарту министрлігі ұйымдастырған дәстүрлі «Үздік педагог» республикалық конкурсында 2023 жылы – 5 педагог, 2024 жылы – 6 педагог «Үздік педагог» атағының иегері атанып, әрқайсысы  3 млн теңге  көлемінде  грант  иеленді.

Биылғы жылдың өзінде облыс педагогтері «Математикалық рега­та» байқауының республикалық кезеңінен бас жүлде, «Оқу және матема­тикалық сауаттылық: табысты синер­гия» сайысынан коман­далық ІІІ орын алса, «Дарынды балаға – талант­ты ұстаз» байқауынан 5 педагог жеңімпаз атанды.  Ерте жастан  экологиялық  білім беруді дамыту бағытында ҚР Экология және табиғи ресурстар министрлігімен жыл са­йын өткізілетін «Экологиялық білім беру­дің үздік ұйымы» Ұлттық конкурсынан 2024 жылы респуб­лика мектептерімен қатар «Сыр бөбегі»  бөбекжай-бақшасы  жүлделі  ІІІ орын иеленді. Педагог мәртебесін жоға­рылату және оларды әлеуметтік қолдаумен қатар, тәжірибелі педагогтердің қоғам алдындағы беделін арттыру, тәжірибесін тарату бағытында да жұмыс­тар жүргізілуде. Рес­публикалық, облыстық сайыс­тарда, кәсіби  байқау­ларда жеңімпаз атанған  үздік педагогтердің тәжірибесін тара­ту және аймақтағы басқа мұғалімдердің біліктілік деңгейін арттыру мақсатында М.Мәметова атындағы Қызылорда педагогика­лық жоғары коледжі базасында «Үздік педагог­тер клубы» құрылды. Жыл сайын облыс әкімінің қолдауымен «Орта білім беретін үздік ұйым» облыс­тық  конкурсы ұйым­дастырылып, қорытындысымен жеңімпаз   ұйымға  облыстық бюджеттен ең  төменгі жалақының сегіз  жүз  еселенген  мөлшерінде  грант табыс­тау дәстүрге айналған. 2024 жылдан бастап педагогтер арасындағы кәсіби байқаулардың респуб­ликалық  кезеңінен  жеңімпаз  атанған ұстаздарға еліміздің шипажайларына жолдама беріле бастады. Биылғы  жылы  бала­лардың  бос уа­қытын ұйымдас­тырудағы бір ерекшелік Мемлекет басшысының тапсырмасына сәйкес, «2025 жыл – жұмысшы мамандықтары жы­лына» орай «Жас Sкills» жобасы жүзеге асырылады. Қосымша білім беру ұйым­дарында шығармашылық өнер үйір­мелерінен бөлек, оқу­шыларымыз  қазіргі заман тала­бына сай инженерлік бағыттағы «Робототехника», «Жасанды интеллект», «Ақпараттық технология», «Дрон және бағдарламалау» секілді үйірмелермен қамтылады. Жазғы демалыс кезінде осы мекемелерде «Дрон фестиваль», «Робототехника», «Бағдарламалау» бағыттары бойынша сайыстар өткі­зіледі. Бұдан бөлек, балалардың бос уақытын тиімді ұйымдастыру мақсатында этно­жоба «Ауылым – алтын қазығым», «Ауыл лайф», «Сыр камп»,  «Дәстүрлі  қоржын», «Жас қазақ»,  «Киелі Қазақ­стан»  жобалары  ұйымдас­тырылады. Оқушыларды спортқа бау­лу, зияткерлік қызығу­шылығын арттыру бағытында «Сыр лигасы» жобасы  екінші  жыл  қатарынан  жүзе­ге  асып  келе­ді. Бұл жоба 150 мыңға жуық оқушыны қамтып, үлкен  футбол, отбасы­лық волейбол, жайдарман, дебат, жігіттер сұлтаны, ана тілі аруы, жас мобилографтар секілді 7 са­йыс түрінен өтуде. Жазғы демалыс кезінде де оқушылар арасындағы аталған сайыс түрлері өз жалғасын табатын бола­ды. 2024 – 2025  оқу жылында облыс бойынша 18 жасқа дейінгі 8 381 мүмкіндігі шектеулі бала есепке алынса, оның 90,5%-ы психологиялық-­педагогикалық қолдаумен қамтылды. Тең жағдай жасау және кедергісіз қол жеткізу бойынша облыстағы мемлекеттік мектепке дейінгі білім беру ұйымдарының 90%-да, мектептердің 97%-да, колледждердің 94%-да инклюзивті білім беруге жағдай жасалған. Осыған орай, көру қабілеті бұзылған балаларға арналған мектеп-интернатта «Цифрлық түзету» пилоттық жобасы жүзеге асырылуда. «IT арнайы мектеп» бағыты бойынша ерекше білім беру қажеттілігі бар балаларға цифрлық  білім  беру ресурстарының  қолжетімділігін  қамтамасыз ету мақсатында «Қазақстан халқына» қоғамдық қорының қолдауымен 31 млн теңгеге арнайы оқу құралдары, жиһаз, техникалық құралдар алынды. Жаңа технологияларды енгізу арқылы оқу үдерісі жеңілдетіліп, тиімділігі  артты.

– «Жайлы мектеп» ұлттық жобасы аясында салынған мектептердің жайы қалай? Бұл мектептің қолданыстағы білім ошақтарынан  айырмашылығы   неде?

– Мемлекет басшысының бас­тамасы бойынша 2025 жылға дейін 800 мың баланы оқыту үшін сапалы жағдайларды қамтамасыз ету мақсатында «Жайлы мектеп» ұлттық жобасы іске асырылуда. «Жайлы мектеп» – Қазақстанда білім беру инфрақұрылымын жаңғыртуға бағытталған ұлттық жоба. Бұл бас­тама қазіргі қолданыстағы мектептермен салыстырғанда бірқатар маңызды артықшылықтарға ие. Жобаның бас­ты міндеті – білім беру саласындағы өзекті мәселелердің бірі үш ауысымды және апатты мектептердің проблемаларын түбегейлі шешу. Аймағы­мызда «Жайлы мектеп» ұлттық  жобасы бойынша 6 900 орындық 10 мектептің құрылысы жүргізілуде. Оның ішінде 3 000 орындық  6  мектеп пайдалануға берілсе, 4 мектептің құрылысы жыл аяғына дейін бітеді деп жоспарлануда. Мектептер бастауыш және жоғары сынып­тарға арналған бөлек блоктар, трансформер-мобильді парталар, әмбебап акт залы, екі спорт зал мен арнайы би залы, қауіпсіздік жүйесі, оқу-зертханалық құрылғылар және жаңа модификация кабинеттермен толық жабдықталған. «Жайлы мектеп» жобасы – білім беру сапасын арттыру, оқушылар мен мұғалімдерге қолайлы жағдай жасау, сондай-ақ қала мен ауыл мектептері арасындағы инфрақұрылымдық теңсіздікті жою бағытында маңызды қадам. Бұл мектептер балалардың шығармашылық және интеллектуалдық әлеуетін дамытуға ықпал ететін орта қалыптастырады.

– Биыл облыс бойынша қанша түлек  мектеп  бітіреді? Олардың қанша пайызы ұлттық  бірыңғай  тестілеу­ге  қатысады?

– ҰБТ-ның негізгі үшінші кезеңі ағымдағы жылдың 16 мамыр – 5 шілде аралығында өтеді. Тестілеу пункттері Қызылорда қаласы, Арал ауданы, Арал қаласы, Қазалы ауданы, Әйтеке би кенті, Жаңақорған ауданы,  Жаңақорған кентінде орна­ласқан. Аймақтағы 11-сыныпты бітіруші 9 531 оқушының 8 528-і немесе 89,4 пайызы ҰБТ-ның негіз­гі үшінші кезеңі­не қатыса­ды деп жоспарлануда. Тестілеу өтетін пункт­терде оқушылардың қауіпсіз­дігін және денсаулығына байланыс­ты оқыс жағдайлар болған мезетте алғашқы медициналық көмек көрсетуді қамтамасыз ету мақсатында құзырлы органдармен бірлесіп нақты шаралар қабылдануда. Осы ретте бітіруші түлектерімізге сәттілік тілеймін.

– Мемлекет басшысы биылғы жылды «Жұмыс­шы мамандықтар жылы» деп жариялады. Осы орайда облыста колледждерде оқытылатын жұмысшы мамандықтар жайына тоқталып  өтсеңіз.

– Жұмысшы мамандықтар жылын атап өтуге байланысты облыстық іс-шаралар жоспары бекітілді. Оқу орындарының халықаралық салалық білім беру стандарттары бойынша бітірушілерді сертификаттау, жұмысқа орналастыру көрсеткішін арттыру шаралары жүргізілуде. Ағымдағы жылдан бастап бітіруші курстардың кәсіпорындар базасындағы оқу-өндірістік іс-тәжірибеден өтуі туралы ақпарат «Еңбек KZ» электронды порталына енгізіледі. Бұл түлектердің практикадан өтуімен тұрақты жұмысқа орналасуына өз ықпалын тигізетін болады. Жұмысшы мамандықтар жылы аясында колледждерді үздік бітіруші 200 студентке тұрақты жұмысқа орналасуы үшін арнайы жолдама берілетін болады. Сонымен бірге, халық­аралық талаптарға сәйкес шетелдік оқу орындары, ірі кәсіпорындармен екіжақты әріптестік байланыс орнату, жаңа технологияларды пайдалана отырып кадрлар даярлау жүзеге асырылуда. Осы ретте, М.Мәметова атындағы Қызылорда педагогикалық жоғары колледжі Германия мемлекетінің Лейпциг университетімен педагогика, психология саласы бо­йынша, Москва Психоанализ университетімен «Мектепке дейінгі тәрбие мен оқыту» мамандығы бойынша, И.Әбдікәрімов атындағы Қызыл­орда аграрлы-техникалық жоғары колледжі Американың «Ұлттық құрылыс және білім беруді зерттеу орталығы» ұйымы және Германия­ның «Аға сарапшылар қызметі» ұйы­мымен «Электрмен қамтамасыз ету» мамандығы бойынша ынтымақ­тастық орнатты. Мемлекет басшысының тапсырмасына сәйкес 2025 жылы 9-сыныпты бітірушілердің жұмысшы және орта буын мамандықтары бойынша білім алуға ниетті жастарды 100 пайыз тегін кәсіптік біліммен қамту жоспарланған болатын. Осыған орай, келесі жылға республикалық бюджеттен – 2 200 орын, жергілікті бюджеттен – 3 108 орын, барлығы 5 308 орын мемлекеттік тапсырыс бөлініп отыр. «Жұмыс­шы мамандықтар жылына» орай аймақтың еңбек нарығына қажетті, сұранысқа ие мамандықтардың ұзақмерзімді болжамын анықтау үшін жаңа кәсіптер Атласы әзірленуде. Бұл мақсатқа жергілікті бюджеттін 22,0 млн теңге қаржы бөлінді. Аталған Атла­сқа сәйкес жаңа мамандықтар ашу жүзеге асырылады. Жұмысшы мамандықтар жылында облыс көлемінде «Үздік мамандық», «Топ 100 студент», «Еңбек жолы», «Үздік шебер», «Парыз», «Үздік жыл жұмыс берушісі» конкурстары, «Отбасылық династия» байқауы, «Уорлдскилс» ұлттық чемпионаты, облыстық марафон және жұмысшы мамандықтар жылының қорытындысымен «Өз ісінің шебері» номинациясы бо­йынша арнайы  іс-шаралар өткізілетін болады. Қазіргі уақытта «Адал еңбек – адал табыс» атты мектеп бітірушілер үшін ашық есік күні, «Байқоңыр­дың әлеу­меттік-экономикалық дамуында жұмысшы мамандықтарының рөлі»  және «Халықаралық байланыс – колледж кеңістігінде» атты халықаралық форум­дар, «Нау­рызFest» жұмысшы мамандықтар фестивалі өткізілді. «Уорлд Скилс Казахстан» ұлттық чемпионатының аймақтық іріктеу байқауы, «Жастық жалы­нымыз – сүйікті Отанымызға» атты республикалық патриоттық жастар форумы, «Еңбек адамы» облыс­тық фотобайқауы, «Орман шаруа­шылығы», «Ауылшаруашылығын механикаландыру», «Тігін өндірісі және  киімдерді  үлгілеу», «Тамақ­тандыруды ұйымдастыру», «Робототехника  және  кірістірілген  жүйелер» жұмысшы мамандықтары бойынша республикалық конкурстар өткізі­леді. Бүгінгі күні мемлекеттік 15 колледж ірі жұмыс беруші кәсіпорын­дар мен мекемелермен шефтік қам­қорлыққа байланысты екіжақты келісімшарттарға қол қойып, тиісті жұмыстарды жүзеге асыруда. Абылай хан атындағы жоғары колледж базасында ағымдағы жылы «Тігін ісі» мамандығы бойынша шағын кәсіпорын ашу жоспарлануда. Арал индустиалды-техникалық колледжі мен С.Ысқақов атындағы Қызыл­орда құрылыс және бизнес колледжі базасында «Құзыреттілік орталығы» ашылатын болады. Сонымен қатар, И.Әбдікәрімов атындағы Қызыл­орда аграрлы-техникалық және М.Ықса­нов атындағы Қызылорда политехникалық колледждері базасында студенттер үшін «Бизнес-стартап» жобасы жүзеге асырылады. 2025 жылы техникалық және кәсіптік білім беру ұйымдарында мемлекеттік тапсырыс негізінде білім алушылар саны  артатын  болады.

– Алғашқы  еңбек  жолыңызды  колледжде оқытушы болып бастадыңыз. Бұрынғы мен бүгінгі білім бәсекесінде нендей  айырмашылық  бар?

– Иә, алғашқы еңбек жолымды Қызылорда экология және құқық колледжінің оқытушысы болып бастаған  едім. Сол уақыттан бері 26 жыл өтті. Әрине, бұл аралықта білім саласында оң өзгерістер болғанын толық сеніммен айта аламын. Қазіргі таңда білім беру ұйымдарының материалдық жабдықталуы ең соңғы, озық технологиялар арқылы жүзеге асырылуда. Педагогтеріміздің жалақысы да біршама көтерілді. Оқушыларға, студенттерге өте керемет әрі қолайлы орта қалып­тастырылды. Ол кездері білім көзі шектеулі болды. Негізгі ақпарат көзі – мұғалім мен кітап. Интернет, онлайн курстар деген мүлдем жоқ болатын. Ал, қазір ізденемін деген оқушыға да, оқытушыға да ақпарат қолжетімді және көп. Интернет, жасан­ды интеллект, онлайн платформалар білім алуға кең мүмкіндік береді. Бір сөзбен айтқанда, бұрынғы білім бәсекесі  білімді меңгеру мен жаттауға негізделген болса, бүгінгі бәсеке білімді тиімді қолдану, сыни ойлау, IT сауаттылық және үздіксіз даму қабілетіне негізделген.  Қазіргі оқушы тек ұлттық емес, ғаламдық білім  нарығына  бейімделуі  тиіс.

– Ұстаздық жолда өміріңізге немесе көз­қарасыңызға  әсер еткен ұстаздар бар ма? Осы жөнінде  айтып  берсеңіз.

– Әрине, бар. Ұстаз – тұлғаның санасы мен жүрегіне әсер ететін ерекше тұлға. Оның айтқан әр сөзі, іс-әрекеті, қарым-қатынасы оқу­шының болашақтағы көзқарасы мен өмір сүру стиліне ықпал етеді. Сондықтан «Мұғалім – мәңгілік із қалдыратын мамандық» деп бекер айтылмаған. Менің де өмірімде әсер еткен ұстаздар өте көп. Бастауыш қабырғасында, орта мектепте сабақ берген әрбір ұстазым маған рухани-адамгершілік тәрбие, яғни шынайылық, әділдік, жауапкершілік сияқты құндылықтарды бойыма сіңірді. Мен ол кісілердің алдында әркез  басымды  иіп  өтемін.

– Оқушылардың тұлғалық қасие­ті қалып­тасуы үшін не істеу керек? Отба­сы институты мен  мектеп  тәрбиесі  қалай  жүргізілуде?

– Оқушылардың тұлғалық қасиеттерін қалыптастыру – баланың толыққанды азамат болып өсуі үшін маңызды процесс. Бұл жерде екі негіз­гі институт – отбасы мен мектеп шешуші рөл атқарады. Тұлғалық қасиеттерді  қалыптас­тыру үшін құндылықтарға  тәр­бие­леу: Адалдық, жауап­кершілік, еңбек­сүйгіштік, адам­гершілік сияқ­ты қасиеттерге баулу. Өзін-өзі тану мен дамыту: Оқушылардың қызығу­шылығын анықтап, сол бағытта қабілетін дамыту. Сыни ойлау мен шешім қабылдау қабілеттерін дамыту. Эмоционалдық интеллект: Өз сезімдерін түсініп, басқара білу және басқаларға түсіністікпен қарау. Қоғамдық белсенділік: Түрлі үйірмелер, волонтерлік, дебат клубтары арқылы тұлғалық дамуға жол ашу. Отбасы институтының рөлі: Махаб­бат пен қолдау көрсету. Ата-ана­ның үлгісімен моральдық тәрбие беру. Диа­лог пен сенімге негізделген қарым-­қатынас орнату. Мектеп тәрбиесінің рөлі: Оқу бағдарламасынан тыс тәрбие жұмыстары (тәрбие сағаттары, іс-шаралар). Мұғалімнің тұлғалық үлгісі оқушыға үлкен әсер етеді. Жан-жақты дамытуға бағытталған орта құру (спорт, өнер, ғылым үйірмелері).

– Қазіргі қоғамдағы педагог мамандардың рөлі мен мәртебесі қандай? Жеке мектептер мен балабақшаларға  көзқарасыңыз  қандай?

– Қазіргі қоғамда педагог мамандардың рөлі мен мәртебесі бұрынғыдан да маңызды әрі күрделі сипатқа ие. Себебі олар тек білім беруші ғана емес, тәрбиеші, мотивация көзі, қоғамдық пікір қалыптастырушы және баланың тұлғалық дамуына әсер ететін негізгі тұлға ретінде таныла­ды. Мұғалім тек білім беріп қоймай, баланың құндылықтар жүйе­сін қалыптастырады. Зама­науи педагог жаңашыл, технологияны меңгерген, психология мен тәрбиенің әдістерін білетін тұлға болуы тиіс. Өзіңіз білесіз, «Педагог мәртебесі туралы» заң қабылданып, мұғалімдердің  құқықтары, жүк­темесі  мен  жалақысы  жақсартылды. Бұл – олардың әлеуметтік беделін арттыру­ға  бағытталған маңызды қадам.  Жеке мектептер мен балабақшалар – мемлекеттік білім беру жүйесін толықтыратын пайдалы альтер­натива.  Бірақ екеуінің де мақсаты  балаға  сапалы  білім мен тәрбие беру болуы тиіс. Бала арқылы пайда табуды көздеп, білім беру сала­сын бизнеске айналдыруға өзім түпкі­лікті  қарсымын.

– Бүгінде білім саласында қандай түйткілді мәселе бар және оларды шешу  жолдарын  қалай  ұсына аласыз?

– Қай сала болмасын, барлығында да түйткілді мәселелер болатыны жасырын емес. Қазіргі таңда білім саласында бірқатар өзекті мәселелер бар. Алайда, Оқу-ағарту министр­лігімен оларды шешу бағытында нақты бастамалар қолға алынуда. Өздеріңіз білесіздер, бірнеше жыл бұрын мұғалімдер көптеген уақытын сабаққа емес, есепке арнауға мәжбүр болған. Қазір біз ондай талап­тарды алып тастадық. Білім беру ұйым­дарына электронды журналдар мен күнделіктер енгізіліп, оқу процесін басқару цифрландырылды. 2025 жылдың қаңтар айынан бастап «БілімКласс» электрондық журналы және күнделік модулі ақпарат­тық жүйесі Қызылорда облысы бойынша 339 (300 мемлекеттік,  39 жеке)  білім  беру   ұйымына енгізілді. Бүгін­гі күні жүйеге 22 654 мұғалім, 184 924 оқушы, 52 961 ата-ана тіркеліп жұмыс істейді. Бұл мұғалімдердің   жүктемесін  азайтып, оқытуға  көбірек көңіл бөлуіне  мүмкіндік береді. Біздің бас­ты мақсатымыз – мұғалімді  есеп емес, оқыту және тәр­биелеу   ісіне бағыттау. Келесі  мәселе – білім  беру  ұйымдарында заманауи технологиялар мен цифрлық  сауаттылықтың  жетіспеуі. Білім берудің  цифрлық  трансформациясы – бұл тек компьютерлік сыныптар құру және интернетке қосылу ғана емес, сонымен қатар, оқу мақсаттары мен білім беру нәтижелерін нақтылау, «цифр­лық мектеп» жұмысының жаңа үлгілерін қалыптас­тыру және тарату. Осы уақытқа дейін облыс бойынша «Айти-балабақша», «Бағдарламалау мектебі», «Айти-аймақ-орда», «Балалар технопарктері» жобалары жүзеге асырылған болатын. Бұл ерте жастан бастап, цифр­лық технологиялар мен білім беру ресурстарын  меңгертуді  қамтама­сыз ету, балабақшадан бастап – мектеп – қосым­ша білім беру  ұйым­дарында  IT – білім берудегі  сабақтастық үлгісін қалыптастыру  бағытында  жасалып жатқан шаралар көрінісі. Сондай-ақ, Мемлекет басшысының тапсырмасын орындау шеңберінде «Astana Hub» халықаралық «Айти-стартаптар технопаркі» корпоративтік қорымен бірлесіп, мектеп оқушы­ларына бағдарламалау негіздерін оқыту  онлайн – білім  беру платформасына пилоттық режимде 21 мектеп қатыс­ты. Оның ішінде жасанды интеллект бағытымен – 11, «Гейм Девелопмент» бағыты бо­йынша 10 педагог. Арнайы біліктілік арттыру курстарынан өткен педагогтер 2025 жылдың қыркүйек айынан бастап оқушыларды бағыттар бо­йынша оқытуды бастайтын болады. Цифрлық технологияларды белсенді түрде қолдануды жалғастыру, қолда бар ресурстар мен инфрақұрылым мүмкіндіктерін кеңейту арқылы сапа­лы білімді қамтамасыз ету қажет­тілігі еселей түсуде. Мектептің сапа­лы оқу-әдістемелік ресурстары, цифрлық контенттер және дамыған материалдық-техникалық база – білім беру процесін жетілдірудің маңызды аспектілерінің бірі.  Қазіргі таңда мектептерде 865 жаратылыс­тану-математикалық бағыттағы пәндерді оқытатын   кабинет  болса, 496 млн 871 мың теңгеге жаңадан 56 пәндік кабинет сатып алынды. 60 мектеп СТЕМ кабинеттерімен қамтамасыз етілген. Аймақ басшысының қол­дауымен мектептерге 484 интерактивті панель алынып, 14 мектеп ЛЕД-экрандармен жабдықталды. Бастауыш сынып және ерекше қажет­тілігі бар балалар үшін 17 интерактивті логопедтік құрылғылар орнатылды. Сонымен қатар, 6 Айти-мектеп-лицей­ге жасанды интеллект элемент­терін тереңі­рек меңгерту үшін адамтәрізді роботтар алынды. Бұл жұмыстарға жергілікті бюджеттен 878,2 млн теңге қаржы бөлінді. Жыл соңына дейін барлық 12 шағын жинақты мектеп, 71 мақсатты мектеп қажетті (жетіспейтін) пәндік кабинеттермен толық жабдықталады. Ал, Байқоңыр қаласындағы 5 мектептегі 20 пәндік кабинет қайта жаңартылады. Бұдан бөлек, 2024 жылы бала қауіпсіздігін қамтамасыз ету бағытында 456,2 млн теңгеге 64 білім беру ұйымының бейнебақылау жүйесін талаптарға сәйкестендіру жұмыстары жүргізілді. Биыл 1,1 млрд теңгеге 156 білім беру ұйымы қауіпсіздік талаптарына сәйкестендірілетін болады. «Қазақстан Халқына» қоры арқылы ауылдық жерлердегі ресурс­тық орталықтар ретінде 2024 жылы 3 мектеп (Қазалы ауданындағы №266 мектеп-лицей, Жалағаш ауданындағы №201 мектеп-лицей, Шиелі ауда­нындағы №219 орта мектеп – 750 млн теңге) интерактивті және зама­науи оқу кабинеттерімен қайта жабдықталса, 2025 жылға 2 мектеп қайта жабдықталады (Сырдария ауданы №36 мектеп-лицейі, Байқоңыр қаласы №277 мектеп-лицейі). ҚР Оқу-ағарту министрлігі мен Цифрлық даму, инновациялар және аэроғарыш өнеркәсібі министрлігінің бұйрығының талаптарына сәйкес 400 оқушыға дейін 20 Мбит/с кем емес интернет жылдамдығын арттыру ұсынымына 276 мектеп (92%) сәйкес келеді. 2024 жылы маусым айында «СтарЛинк» геостационарлық емес спутниктік технологиясы 41 мектепке орнатылды, бұл бағытқа облыстық бюджеттен 43 млн теңге қаржы бөлінді.

– Бірқатар білім бөлімінде қаржылық қитұрқылықтар мен жем­қорлық көріністер болғаны белгілі. Қоғам осыған орай «облыстың бас  мұғалімі  неге  орнын  босатпайды?»  дегенді  алға  тартты.  Өзіңіз  не  дейсіз?

– Иә, өкініштісі сол, ондай жағ­дайлар кездескені белгілі. Әрине, білім саласында қызмет атқаратын адам саны өзге салаға қарағанда көп екендігін жақсы білесіздер. Басқарма тарапынан үнемі қаржылық сауат­тылықты арттыру, сыбайлас жемқорлық іс-әрекеттерге бармау жөнінде арнайы түсіндірме жұмыс­тары ұйымдастырылуда. Алайда, ағарту саласында қызмет істесе де, осы саланы қарайтып кеткен адамдар болды. Біз олардың басым бөлігін өзіміз анықтап, құзырлы органдарға хабарлама беру арқылы қылмыстарын әшкерелеп келеміз. Бұл бағыттағы жұмыстар тоқтаусыз, ұдайы жүргізіледі. Аймақ басшысы маған сеніп осы саланы тапсырғаннан кейін, мен бұл саланы әр­дайым жетілдіріп, заңбұзушылықтарға, әсі­ресе сыбайлас жемқорлыққа қарсы шараларды  күшейтіп  келемін.

– Мектептегі бала тәрбиесінде біз нені  ұмыттық? Облыс көлемінде бала­лар төбелесінен адам өлімі де тіркелді. Жауапкершілік білім бөлімі басшылары  мен мектеп директорларынан сұралып, облыс  басшысы оларды қызметінен босатты. Бұған көзқарасыңыз  қалай?  Жалпы, бірінші  кезек­те  тәрбиеге  кім  жауапты:  ата-ана ма, мектеп  пе?

– Мектептегі бала тәрбиесінде біз кей кезде маңызды, бірақ нәзік тұстарды назардан тыс қалдырып жатамыз. Біз нені ұмытып кеттік? Біріншіден, бала – ең алдымен тұлға екенін. Оған тек оқушы ретінде емес, ойы, сезімі, арманы бар жеке тұлға ретінде қарау керек. Көп жағдайда баға мен тәртіпке ғана мән беріп, ішкі жан дүниесін ескермеу болады. Екіншіден, оқушыны тыңдай білуді.  Оқушының пікірін тыңдап, сөзін бөлмей, онымен ашық сөйле­суді ұмытып барамыз. Диалог емес, тек нұсқау беру қалыптасып кеткен. Үшіншіден, тәрбиеге тек мұғалім міндетті емес екенін.  Тәрбие – ата-ана, қоғам, ұстаз үштігінің біріккен ісі. Бірақ тәрбие салмағы көбіне мектепке ғана жүктеліп жүр. Төртіншіден, эмоционалдық қолдау мен мейірімділікті. Балаға жылы сөз, қолдау, сенім білдіру – үлкен мотивация. Бірақ біз көбіне сын мен талап­қа мән береміз. Бесіншіден, қазіргі баланың уақыты мен қызығу­шылығы басқа екенін. Бүгінгі бала цифрлық заманда өмір сүріп жатыр. Біз ескі тәсілмен тәрбиелеп, жаңа буынды түсінуге тырыспаймыз. Тәрбие – дайын қағида емес, тірі процесс. Біз тәрбиеде махаббатты, диалогты, еркіндікті, қолдауды жиі ұмытып барамыз. Бала жүрегіне жол табу үшін оны түсініп, бірге дамуға ұмтылу  қажет.

– Соңғы  сауал,  ХХI  ғасырдың  заманауи  ұстазының  бейнесі  қандай  болуы  керек?

– ХХІ  ғасырдың  заманауи  ұстазы – тек білім беруші емес, жол көрсетуші, шабыттандырушы және қоғам көшбасшысы. Қазіргі заман талабына сай ұстаздың бейнесі бірнеше негізгі қасиет пен қабілетке негізделуі тиіс деп ойлаймын. Кәсіби құзыретті және үнемі даму үстінде жаңа технологиялар мен әдіс­терді меңгеріп, үздіксіз білім алып отыруы қажет. Цифрлық сауат­ты, онлайн оқыту құралдарын  еркін  қолдана  білуі  керек. Жеке тұлғаға бағытталған көз­қарас, яғни әр оқу­шыны  жеке қабіле­тіне  сай  дамытып, қолдау көрсететін – педагог. Тәрбие­де әмірмен емес, сабырмен және түсіністікпен әрекет етуі керек. Шығармашыл және креативті, стандартты емес тәсілмен оқытып, қызығушылық туды­ратын, шабыт  беретін  тұлға  болуы  керек.  Ұстаз оқушының көңіл күйін, жағдайын түсіне  алатын, сенім тудыра алуы қажет.  Жаһандық  көзқарасы бар, заман ағымын түсінетін, бірақ ұлттық рух пен мәдениетті де естен шығармауы керек. Жетекші әрі шабыт беру­ші, тек сабақ беріп қана қоймай, оқушыны арманына жетелейтін тұл­ға. Қорыта айт­қанда, ХХІ ғасырдың ұстазы – білім беруші ғана емес, тұлға қалыптас­тырушы. Ол технологияны меңгерген, жүрегімен тәрбиелейтін, жан-жақты дамыған және өз ісіне шын  берілген  маман  болуы  тиіс.

–  Әсерлі  әңгімеңізге  рақмет!

Сұхбаттасқан

Тұрар  БЕКМЫРЗАЕВ

Пікірлер жоқ. Бірінші болыңыз!

Пікір жазыңыз

Тағы да оқыңыз: