Президент Қасым-Жомарт Тоқаев биылғы Жолдауында өңірлерге инвестиция тартуда маңызды рөл атқаруы тиіс арнайы экономикалық аймақтардың (АЭА) жұмысы күткендей нәтиже бермей отырғанын ашық айтты. Әрі бұл бағытта жан-жақты талдау жүргізіп, түбегейлі шаралар қабылдауды тапсырды. Индустриялық аймақтар – ел экономикасының ұзақмерзімді даму стратегиясындағы негізгі тірегінің бірі. Себебі АЭА – елдің индустриялық-инновациялық болашағын айқындайтын басты тетік, жаңа өндіріс пен технологиялық серпінге жол ашатын құрал саналады.
АЭА – ТАРИХ пен ТӘЖІРИБЕ
Арнайы экономикалық аймақ (АЭА) ұғымы бүгін немесе кеше пайда болған жоқ. Түп-тамыры ғасырлар қойнауынан бастау алады. Нақтысын айтсақ, XVII-XIX ғасырда Еуропадағы ірі сауда порттары – Венеция, Триест, Копенгаген, Гамбург және Гибралтар «еркін аймақ» мәртебесін алды. Бұл аймақта шетелдік саудагерлерге кедендік және салықтық жеңілдік беріліп, капитал қозғалысын жеңілдетудің алғашқы үлгісі қалыптасты.
XX ғасырда бұл тәжірибе жаңа деңгейге көтеріліп, Гонконг пен Сингапурде еркін сауда және өндіріс аймақтары құрылып, жаһандық сауда логистикасының тірегі саналды. Сөйтіп, инвестиция тартудың, экспортты дамытудың және заманауи инфрақұрылым қалыптастырудың алаңына айналды.
Алайда қазіргі түсініктегі арнайы экономикалық аймақ тұжырымдамасы алғаш рет 1980 жылы Қытайда пайда болды. Бұл әлемдік экономикалық тарихтағы бетбұрыс кезеңге айналды.
Қытай басшылығының шешімімен құрылған алғашқы аймақ – Шэньчжэнь АЭА. Бұл шетелдік инвестицияны тарту, экспортқа бағытталған өндірісті дамыту, инновациялық кәсіпкерлікті қолдау мақсатында ерекше мәртебе алды. Бұл аймақта кедендік және салықтық жеңілдік енгізіліп, бизнес жүргізу процесі барынша жеңілдеді.
Нәтижесінде бар-жоғы бес жыл ішінде Шэньчжэнь қаласында 4 миллионнан астам жаңа жұмыс орны құрылып, 30 миллиард АҚШ доллары көлемінде шетелдік инвестиция келді. Бір кездері шағын балықшылар елді мекені болған Шэньчжэнь бүгінде әлемдегі ең ірі технологиялық және қаржылық орталықтың біріне айналды. Бұл тәжірибе Қытай экономикасының ғажайып серпілісін қамтамасыз етті.
Кейіннен табысты тәжірибе Азия, Таяу Шығыс және Еуропа елдеріне кеңінен тарады. АЭА құру елдер үшін тек инвестиция тарту тәсілі емес, ұлттық экономикалық саясаттың маңызды стратегиялық бағытына айналды.
Дүниежүзілік еркін аймақтар ұйымының (World FZO) дерегінше, қазір әлемде 7 мыңға жуық арнайы экономикалық аймақ жұмыс істейді. Олардың ауқымы мен бағыты әртүрлі болғанымен, басты мақсаты ортақ – өндіріс тиімділігін арттыру, инновацияны дамыту және экономиканы әртараптандыру.
UNCTAD халықаралық ұйымының сарапшысы Джеймс Зан:
«Әлем елдеріндегі АЭА-ның барлығы бірдей табысты емес. Шамамен үштен бірі ғана ұлттық экономикаға айтарлықтай үлес қосады. Негізгі фактор – басқарудың тиімділігі, тұрақты заңнамалық орта және инвестор үшін болжамдылық», — дейді.
Инновациялық орталықтарды экономикалық өсімнің қозғаушы күшіне айналдыру ісінде Қытай, Сингапур, Оңтүстік Корея, Біріккен Араб Әмірліктері, Катар және Кувейт алдыңғы қатарда келеді.
Польшадағы индустриялық хабтар – Еуропадағы ең тиімді жобаның бірі. 1995 жылдан Польша өндіріс ошақтарына 40 млрд доллардан астам инвестиция тартып, 400 мың жаңа жұмыс орнын ашты. Бұл тәжірибе елдің өнеркәсіптік инфрақұрылымын жаңғыртып, еуропалық нарыққа интеграциялануына негіз болды.
ҚАЗАҚСТАННЫҢ АЭА КАРТАСЫ
1996 жылы Қазақстанда алғашқы АЭА құрылып, елдің индустриялық-инновациялық дамуының жаңа кезеңі басталды. Қазір ел бойынша 15 арнайы аймақ жұмыс істейді. Бұл орталықтар өңірдің әлеуеті мен стратегиялық бағытына сәйкес қалыптасып, даму жолын іздеуде.
Өнеркәсіп және құрылыс министрінің орынбасары Иран Шархан:
– АЭА – мемлекеттің экономикалық қуатын арттырып, ұлттық өндірістің іргетасын бекітетін шешуші бастама. Яғни индустриялық дербестік пен технологиялық тәуелсіздікке қол жеткізудің маңызды баспалдағы. Өйткені, бұл аймақтар инвестициялық саясатындағы ең табысты тетіктің бірі саналады, — деді.
Вице-министрдің сөзінше, құқықтық және салықтық ерекше жеңілдікті қамтитын экономикалық аймақтарда 532 жоба іске қосылып, 9,9 трлн теңгеден астам инвестиция тартылды. Соның нәтижесінде 32 мыңнан астам тұрақты жұмыс орны құрылып, жалпы 11,9 трлн теңгенің өнімі өндірілді. Оның 916,1 млрд теңгесі экспортқа шығарылып, 656,6 млрд теңге салық бюджетке түсті. Бұл көрсеткіш АЭА-ның ел экономикасына нақты үлес қосып отырғанын айғақтайды.
Жоғары аудиторлық палатаның 2024 жылғы есебінде бірқатар АЭА табысты жұмыс істеп жатқаны көрсетілді. Бұл қатарға «Оңтүстік», «Ақтау теңіз порты», «Инновациялық технология паркі» және «Астана – жаңа қала» өндіріс тиімділігі мен инвестициялық тартымдылығы жағынан ілгері тұр. Алайда кейбір аймақта әлеует толық пайдаланылмаған, бұл өз кезегінде басқару мен ынталандыру тетігін жетілдіру қажеттігін көрсетеді.
Индустриялық даму комитеті Арнайы экономикалық және индустриялық аймақтар басқармасының бас сарапшысы Меруерт Бисенованың сөзінше, жеңіл өнеркәсіптің толық циклін қамтитын «Оңтүстік» АЭА – табысты жобаның бірі. Мұндағы «Azala Cotton» ЖШС-нің 7,07 млрд теңгелік жобасы өңірлік экономиканы жандандырып, экспорттық өнім көлемін арттырды. Бұл бастама – ұлттық жеңіл өнеркәсіп брендін қалыптастыру жолындағы нақты қадам.
Павлодар облысында химиялық кластер жүйелі дамуда. Мұнда «Каустик» АҚ-ның 16,6 млрд теңгелік жобасы іске қосылып, өңірде толық өндірістік тізбек қалыптасты. Ал батыс өңірлерде мұнай-химия және мұнай-газ кластерінің ілгерілеуі елдің энергетикалық әлеуетін нығайтып, экспорттық бағытын кеңейтіп келеді.
«Қорғас – Шығыс қақпасы» АЭА – транзиттік және геоэкономикалық мәртебесін арттырған стратегиялық жобаның бірі. 36,4 млрд теңгелік құрғақ порт кешені Қазақстанды Еуразия құрлығындағы басты логистикалық хабтың біріне айналдыруға мүмкіндік берді. Бұл елдің көлік және сауда дипломатиясын жаңа деңгейге көтереді.
Қазір жаңа екі аймақ – «Ақтөбе» және «Қорқыт ата» АЭА құрылу үстінде. Бұл бастамалар аймақаралық теңгерімді нығайтуға, ішкі инвестициялық климатты жақсартуға бағытталады.
Қызылорда қаласындағы жаңа халықаралық әуежай терминалына іргелес орналасқан арнайы экономикалық аймақтың жалпы аумағы 550 гектарды құрайды. Бұл орталық 2049 жылға дейін өңірге шамамен 150 млрд теңге инвестиция тартуды, соның ішінде 80 млрд теңгеге жуық шетелдік капиталды игеруді көздейді. «Батыс Еуропа – Батыс Қытай» халықаралық көлік дәлізіне жақын орналасуы логистикалық және транзиттік әлеуетті арттыруға жол ашады. Сондықтан тиімді ұйымдастыру жұмыстары жүргізілсе, мақсатты орындауға әбден болады.
АСТАНА КЛАСТЕРІ: ӨНДІРІС пен ТЕХНОЛОГИЯ ТОҒЫСЫ
Қазір Астана қаласында екі АЭА жұмыс істейді. Біріншісі – «Астана – жаңа қала». Екіншісі – «Астана-Технополис». Басқарушы компаниясы – «Astana Invest» қалалық инвестицияларды дамыту орталығы.
Орталыққа қарасты №1 Индустриялық паркте жергілікті және шетелдік инвесторлар қаржы құйған зауыт пен өндіріс орындары жыл сайын ашылып жатыр. Аталған паркте локомотивтер, электровоздар шығаратын, арнайы киімдер тігетін, оптикалық құрылғылар, жиһаз бен құрылыс материалдары сияқты түрлі отандық өнім шығаратын көптеген кәсіпорын жұмыс істеп тұр.
Біз аталған парктегі бірнеше ірі өндіріс ошағының жұмыс ауқымын өз көзімізбен көргенбіз. Әсіресе, ауыл шаруашылығы бағытына арналған минералды тыңайтқыштар шығаратын кәсіпорын мен еуропалық сапа стандарттарына сай жиһаз өндіретін зауыттың қызметі және тағы басқасы ерекше әсер қалдырған-ды.
«Astana Invest» қалалық инвестицияларды дамыту орталығының Индустриялық аймақтарды әкімшілендіру департаментінің директоры Алмат Әлімбайдың сөзінше, елордада инвестициялық ахуалды жақсарту бойынша жүйелі жұмыс жүргізілуде. Инвесторлар үшін қолайлы жағдай жасауға және жобаларды қолдауға ерекше мән берілуде.
2025 жылдың 7 айы бойынша Астана экономикаға салынған инвестиция көлемі бойынша көш бастады. Нақты өсім 42 пайызды құрап, 1,2 трлн теңгеге жетті. Жеке инвестиция 25,4 пайызға өсіп, 780 млрд теңгені құрады.
2024 жылы өңдеу өнеркәсібі өндірісінің өсімі 10 пайыздан асып, 2,5 трлн теңгеге жетті. Биыл өңдеу өнеркәсібінде жаңа өндірістерді іске қосу есебінен көлемді 7 пайызға арттыру жоспарлануда. Бұл өсім 2,6 трлн теңгеге дейін жетеді.
Астанадағы №1 Индустриялық парк те тұрақты өсім көрсетіп, айтарлықтай инвестициялар тартып келеді. Мұнда жалпы құны 336 млрд теңгеден асатын 139 жоба орналасқан. Олардың ішінде 82 кәсіпорын жұмыс істеп тұр. Ал алдағы екі жыл ішінде тағы 57 өндіріс ашылмақ. 2025 жылы 43 млрд теңгеге 21 кәсіпорынды іске қосу және 1,2 мың жұмыс орнын құру жоспарлануда.
Бірінші парктің табысты тәжірибесін ескеріп, мемлекеттік-жекеменшік әріптестік тетігін пайдалана отырып, №2 Индустриялық парк жобасын іске асыру бойынша жұмыс басталды. Оның аумағында 500 млрд теңгеден аса сомаға 100-ден астам жобаны іске асыру жоспарланды. Бұл 8 мыңнан астам жұмыс орнын құруға мүмкіндік береді.
ТАБЫСТЫ БАСТАМА, ТОҚЫРАҒАН НӘТИЖЕ
Қазір индустриялық аймақтардың дамуы бірқатар жүйелі түйткілмен бетпе-бет келіп отыр. Өнеркәсіп және құрылыс министрінің орынбасары Иран Шарханның айтуынша, ең өзекті мәселе – өндірістік-инновациялық алаңдарды инфрақұрылыммен толық қамтамасыз ету. АЭА құрылған кезден бері инфрақұрылым нысандарын салуға жалпы 427,5 млрд теңге көлемінде қаржы бағытталған. Әлі осы бағытта жүйелі жұмыстар атқару керек-ақ.
Екінші маңызды мәселе – АЭА-лардың толымдылық деңгейі төмен. Бүгінде олардың орташа көрсеткіші 40 пайыздан аспайды. Тек «Астана – жаңа қала» және «Павлодар» аймағы ғана өз аумағын 90 пайыздан астам толтыра алған.
Үшінші түйткіл – жобалардың басым бөлігінде квазимемлекеттік сектордың үлесі жоғары. Бұл жеке бизнестің белсенділігін тежеп, бәсекелестік ортаны әлсіретеді.
Төртінші мәселе – Жоғары аудиторлық палатаның қорытындысы бойынша кейбір АЭА басқарушы компаниялары бюджет қаражатын тиімсіз немесе мақсатсыз жұмсады. Ал жекелеген индустриялық аймақтарда нақты өндіріс орындары мүлде жоқ.
Бесінші мәселе – салықтық жеңілдіктің тұрақсыздығы. Соңғы бес жылда оларға төрт рет өзгеріс енгізілді. Бұл инвесторлар үшін тәуекел деңгейін арттырады. Осы ретте, көрші елдер Өзбекстан мен Қырғызстан ұзақмерзімді жер пайдалану, еркін валюталық режим және шетелдік жұмыс күшін тартудағы жеңілдік арқылы бізден бәсекелестікте озып тұр.
Дүниежүзілік банк сарапшысы, «Африкадағы арнайы экономикалық аймақтар» еңбегінің авторы Томас Фарол бұл туралы былай дейді:
«Арнайы экономикалық аймақтар тек салықтық жеңілдікпен шектелмеуі тиіс. Олар индустрияландыру, технология трансфері және жаңа өндірістік тізбектер қалыптастыруға бағытталған кешенді стратегияның құрамдас бөлігі болғанда ғана табысты болады».
Шын мәнінде, Қазақстан АЭА-ларын тиімді индустриялық хабқа айналдыру үшін стратегиялық инвесторларды тартуға бағытталған нақты индустриялық саясат қажет. Яғни заңнамалық тұрақтылық пен болжамдылық қамтамасыз етілуі тиіс. Сондай-ақ, басымдық шағын және орта бизнеске берілуі керек. Ал аймақтардағы инфрақұрылым толықтай аяқталмайынша, жаңа индустриялық жобаларды іске қосу қиын болады. Әсіресе, тұрақты электр энергиясы мәселесін шешу өзекті.
Мемлекет басшысының тапсырмасы – жай ескерту емес, АЭА жүйесін түбегейлі қайта қарауға бағытталған саяси ерік-жігердің көрінісі. Егер бұл бағытта нақты өзгерістер жүзеге аспаса, Қазақстандағы арнайы экономикалық аймақтар қағаз жүзіндегі жоба күйінде қала береді. Ал тиімді шешім қабылданса, АЭА жаңа индустриялық серпіннің қозғаушы күшіне айналуы әбден мүмкін.
Экономист, қаржы сарапшысы Мақсат Халықтың пікірінше, АЭА-дың тиімділігін бағалауда тек жалпы инвестиция көлемін емес, шетелдік тікелей инвестицияның үлесін ескеру қажет. Өкініштісі сол, қазір көптеген аймақты квазимемлекеттік компаниялар қаржыландырады. Бұл өз кезегінде шынайы инвесторлар үшін тартымсыздық туғызады.
Нұрлат БАЙГЕНЖЕ,
журналист.
Астана қаласы
«Халықтың» коллажы
Пікірлер жоқ. Бірінші болыңыз!