«Пәлен жерде алтын бар» десе, алды-артымызға қарамай үдере көшетін әдетіміз ғой. Осы жолы да жазған қалпынан таймай үкіметтің беріп жатқан 21 мың теңгесін алу үшін ел-жұрт небір қитұрқы әдеттерге барыпты. Айтса, адам сенгісіз. Құрығыр 21 мыңды құрыққа ілу үшін жұртың бәрі демей-ақ қояйық, ақша алғысы келетін жұптың денi жаппай ажырасуға арыз берген. (!) Аты-ақ жаман әдетке ақша үшін үйір болған қазағымның басына осындай күн туарын кім білген? Биыл облыста бүгінге дейін бас-аяғы 5367 неке тіркелсе, жыл бітпей жатып оның 2000-ға жуығы ажырасып үлгерген. Демек, үйленейік деп бас қосқандардың 30-35 пайызы үй болуға үлгермей, жарым жолда жолайрыққа тіреледі деген сөз.
Неке бұзу фактісі жылдан-жылға артып келеді
Қызылорда облысының Әділет департаменті берген ақпарат бойынша некеге тұруға ниет білдіретіндердің жасы – шамамен 21-29 жас аралығындағылар. ҚР «Неке (ерлі-зайыптылық) және отбасы туралы» Кодексінің 10-бабына сәйкес некеге тұру жасы ерлер мен әйелдер үшін 18 жас болып белгіленген. 18 жасқа толмай жатып, яғни небәрі 16-17 жастағы 30-дан аса жұп бас құраған. Осы орайда айта кетейік, заң бойынша егер жүктілік, бала туу секілді айрықша мән-жайлар болған кезде неке қиюды мемлекеттік тіркеу орны бойынша тіркеуші органдар неке жасын екі жылдан аспайтын мерзімге төмендетеді.
Қызылорда қалалық сотына ажырасу ісі бойынша жыл басынан бері 1845 талап-арыз түсіп, оның 968-і қанағаттандырылған, яғни осынша отбасы ажырасқан. Ал былтыр 1294 адам ажырасуға ниет білдірген. Сонда бір жылдың ішінде неке бұзудың саны 551-ге артып отыр. Жыл өткен сайын азаюдың орнына көбейе түскен. Талап-арыздары қанағаттандырылмайтындары да болады. Егер әйелдің аяғы ауыр немесе 1 жасқа толмаған баласы болса, сот талап-арыздарын қабылдамай, қайтарып жібереді.
Бір қызығы, ажырасуға талап-арыз беретіндердің 80 пайызы әйелдер екен. Қазіргі жастарда отбасын сақтап қалудағы жауапкершілік, бала-шаға алдындағы ата-аналық парыз, міндет дегенді сезіну мүлдем жоқ. Бұл туралы бізге Қызылорда қалалық сотының судьясы Забира Абылайқызы айтып берді.
– Ажырасуға арыз беретін жастардың дені – үйленгендеріне небәрі 3-4 жыл толғандар. Жыл сайын ажырасу фактісі азайып жатқан жоқ. Неке бұзу ісі туралы сотта қос тараптың барлық жағдайлары қаралады. Араларында бала болса, оларға төленетін алимент, баланың кімге қалатындығы заң негізінде шешіледі. Бізде мынадай бір оқиға болды. Ажырасқан әйелі 3 қызын «бағып-қағуға мүмкіндігім жоқ» деп күйеуіне қайта бермекші болды. Сотта көп жағдайда арадағы бала қыз болса, онда шешесінің тәрбиесіне қалдыруға тырысады. Әкесі қарсы болған жоқ, арада біршама уақыт өткеннен кейін әкесі қыздарына қарай алмайтындығы жөнінде қайта арызданған. Мұндай жағдайда балаларды қорғаншы, қамқоршы органдарға жіберуге тура келеді.
Бір әйел сотқа арыз берді. Босанған соң перзентханадан алуға күйеуі келмеген. Қазіргі таңда екеуі бөлек тұрады екен. Әйелі сотқа ажырасуға берген. Сонда сотта айтатыны: «Маған келмейді, хабарлассам, телефонын көтермейді» дейді. Күйеуінен сұрасаң, «ажырасуға арыз берген өзі, ажырасамыз» деп тұрып алады. Осындайда жастарда бір жауапкершілік, отбасын ұстап қалуды сезіну мүлдем жоқтың қасы ма деп қаласың?!
Қазір сананы тұрмыс билеген заман болды. Ажырасқысы келетін азаматтардың дені әлеуметтік жағдайды сылтауратады. Талап-арызын берген азаматтарды заң бойынша 6 айға дейін татуласуға, бір бітімге келулеріне мүмкіндік береміз. Мұның барлығын біз балаларды ата-анасыз, жетім өспесін деген ниетпен істейміз. Біз міндетті түрде олардан ажырасқаннан кейін қалай және кіммен бірге тұрады, қалай өмір сүреді деген секілді сауалдарды қоямыз. Жағдай ушығып бара жатқан кезде медиацияға жібереміз. Тек ара-тұра араларындағы жағдай тым шиеленісіп, отбасының шырқы бұзылған жұптарды амалсыз ажыратуға мәжбүрміз. Екеуін ажырастырмауға тырысып, барынша сұрау салсаң, «мінезіміз жараспады» дейді. Жауапкершілік аз. Көпшілігі «анасы ортаға түсті» дегенді алға тартады, – дейді ол.
Оның айтуынша, сотқа жүгінетіндердің дені – нарықтың қыспағынан шаршаған, күйеуінің табысына қанағаттанбайтын, отбасылық ұрыс-керістен әбден қажыған әйелдер. Өмірдің ыстық-суығына бірге күйіп, қиыншылықтарды қол ұстасып өткереміз деп ақ неке алдында уағдаласқан жастардың жыл өтпей жатып, шаңырақтарын шайқалтуға бейім тұратындарының себебі осындайдан шығады.
Медиация ажырасудың алдын алады
2019 жылы медиациямен Қызылорда қалсында 140 жұп қайта бітімге келген, яғни ажыраспаған. Халықаралық статистикаға сүйенсек, барлық даулардың 40 пайызы медиация рәсімінен өтеді. Оның 85 пайызында оң нәтижелерге қол жеткізілген. Өркениетті елдер медиацияға әлдеқашан көшкен. Онда көптеген даулы мәселе медиатордың араласуымен реттеледі.
– Қазіргі кездегі ажырасудың басты факторлары – ер-азаматтардың ішкілік пен құмар ойындарға салынып кетуі, жұмыссыздығы себеп болып отыр. Биыл медиацияға келгендер көп болды. Әйелдердің ажырасуға арыз беруі – отбасын бұзудың негізгі себебі емес. Олардың басым көпшілігі күйеулерінің арағын қойдыртамын, құмар ойыннан арылтамын немесе отбасы алдындағы жауапкершілігін нығайтамын деген себеппен талап-арыз беріп жатады. ҚР Медиация туралы заңында тараптардың келісімі бойынша медиация 60 күнге созыла алады. Медиация кезінде ерлі-зайыптылар тек медиатордың қойған сауалдарына жауап беріп жатады, – дейді «Бітім» медиация орталығы» қоғамдық бірлестігінің жаттықтырушы медиаторы Ләззат Бақтыбаева.
Сөзге тоқтаған қазақпыз. Тіпті азаматтар «ажырасамын» деп сотқа жүгірмес бұрын бітімге келуге медиаторлардың көмегіне жүгінсе, жақсы. «Сотқа барыпты» деген жаман атқа қалмай-ақ жұптар жарты жолдан қайтып жатса, оның несі айып?
Біз Ібілісті
қуантып жүрміз
Үлкендердің «бүгінгілер түймедей қиындыққа төзбей шамданып шыға келеді» деп кейістік білдіруінің жөні бар. Асылында бірлесіп, бір шаңырақ астында керегемізді кеңейтеміз деп үйленген жастар өмірдің қалтарыс-бұлтарысына да байыппен қарауы жөн сияқты.
Шариғатта себепсіз ажырасуға рұқсат етілмейді. Тек әйел өзінің дінінен безсе, күйеуінің ата-анасына қол жұмсаған болса, күйеуі әйелінің ойнастық жасап, зина қылғанына куә болған болса, онда мұндай әйелден ажырасуға болады. Сондықтан бұдан басқа себептерге бола отбасын бұзуға тыйым салынады.
– Неке дегеніміз – бұл екі кісінің бір-біріне серттесе отырып, Алла тағаланың алдында бір-біріне адал болуға уәделесуі. Некеге қатысты «Нұр» сүресінің 32-аятында Алла тағала айтады: «Араларыңдағы бойдақтарыңды үйлендіріңдер және егер олар кедей болса, Алла оларды өз кеңшілігімен байытады» дейді. Осы аятқа сүйене отырып, Әбу Ханифа деген ғұлама, ғалым кісі айтады: «Кімде-кім байғысы келсе, жағдайының жақсы болғанын қаласа үйленсін» деп некенің артықшылығын айтқан. Пайғамбарымыз (с.а.у): «Үйлену – менің сүннетім. Кімде-кім одан бас тартса, онда ол бізден емес» дейді. Ұлтымызда да «бас екеу болмай, мал төртеу болмайды» деген де ұлағатты сөз бар. Бұлардың барлығынан шығатын бір ғана қорытынды бар. Нәті мұсылман әрбір адам балиғат жасына толған соң үйленіп, артынан салиқалы ұрпақ жалғастыруға міндетті.
Ажырасу қазақ қоғамында болмаған. Болған күннің өзінде де де қазақ оның мәселесін шешіп отырған. Күйеуі немесе әйелі қайтыс болғандарды әмеңгерлік салтымен қайта үйлендіріп отырған. Қазақта күйеуі қайтыс болған әйелді жесір десе, күйеуден қайтып келген қызға атау жоқ. Бұл – біздің ұлтымызда ажырасу деген ұғымның болмағандығының дәлелі. Қазіргі таңдағы ажырасу – күн тәртібіндегі күйіп тұрған мәселе. Жауапкершілікті жинап қойып, кез келгеннің аузынан «талақ» (талақ – араб тілінен аударғанда «ажырасу» деген мағынада) деген сөздің оп-оңай шығатын жағдайға жеттік. Біздің дінімізде ажырасудың үкімі – арам. Пайғамбарымыз (с.а.у) үш нәрседе әзіл болмайтынын айтады: соның біреуі – талақта. Тіпті бұл «талақ» деген сөз айтылған кезде Алла тағаланың аршысы сілкінеді екен. Екі адам ажырасып, бала жетім, әйел мен күйеуі құлазыған кезде шайтан қуанады. Ібіліс кешке қарай өзінің нөкерлерінен «сен не істедің?» деп есеп алады екен. Сонда біреуі: «мен біреуге арақ ішкіздім» дейді. Сонда Ібіліс оған: «сен ештеңе бітірмепсің, ол адам қайтадан тәубе ете салады» дейді. Содан соң келесі нөкерінен «сен не істедің?» деп сұрайды. «Мен бүгін екі жастың арасын ажыраттым» деген кезде Ібіліс: «кел менің оң жағыма отыр» деп айтады екен. Сонда көп жағдайда біз Алланың разылығынан ажырап, Ібілісті ғана қуантады екенбіз, – дейді Қызылорда қалалық «Нұр» мешітінің имамы Марат Дайрабайұлы.
Жастарға газет емес,
гаджет қызық
Иманнан асып, айрандай ұйыған отбасын бұзу кәнігі қалыпты жағдайға айналып бара жатыр. Кінәні екі жасқа артып қойып отыру да – әбестік. Мүмкін мұның астарында діни сауатсыздық, тәлім-тәрбие, ақыл-ойдың аздығы жетіспей жатқан болар?! Үйде үлкендер «тәйт» демесе, кішісі аяқ тартпайтыны анық. Бірақ, қазіргі буынға ата-ананың айтқанынан гөрі интернет иірімдері, газеттегі емес, гаджеттегі ақылдар артығырақ болған.
– Қазір жастардың сана-сезімі, ойлау қабілеті өзгеше. Өйткені бүгінгі салт-санада көп өзгеріс бар. Өркениетті елдерден келген мәдениет, салт-дәстүрдің барлығы бізбен етене араласып кетті. Ұлтымызда «жақсы келін – келі, жаман келін – келсап» деген аталы сөз бар. Алған тәрбиесі мен санасы жетік келін бір отбасын алып кетеді. Отбасының қазықтай қағылуы әйелге байланысты. Қазақта «әйел – үйдің берекесі» деген сөз бар. Ер адам жаман болса да, соның жақсысын асырып, жаманын жасырып, шаңырақтың шаттығын келтіріп отырған келінді кім сүймейді? Тұрмыстық қиындық туды екен деп, қағазын сотқа ала жүгіретін немесе төркін асып үйдің берекесін қашыратын әйел түбінде жақсы болмайды. Ол үшін санадағы «екінің бірі ажырасады» немесе «кім ажыраспай жатыр?» деген соқыр ұғымның барлығын алып тастау керек. Босағаны жақсы жар, бақытты әйел боламын деп аттаған қыз өзін дүниеге әкелген ата-анасын, туған-туысқандарын ұятқа қалдырмауға тырысу қажет. Сонда ғана үйдің түтіні де түзу шығар еді, – дейді Қызылорда қаласының тұрғыны Қалдыгүл Байбосынова.
Елімізде соңғы бес жылда 700 мыңнан астам неке қиылып, 200 мыңнан астам неке бұзылған. Былтыр 138 мыңнан астам неке қиюға өтініш тіркеліп, 54 мыңнан астам жұп ажырасқан. Ажырасулардың ең көп тіркелген аймағы Алматы қаласы мен Алматы облысында екен. Қызылорда облысы әзірге «ажырасқыш» аймақтың қатарында емес. Танымал американдық әлеуметтанушы, психолог Констанция Аронс әлемде әрбір 13 секунд сайын бір отбасы ажырасатынын есептеп, дәлелдеген. Бір АҚШ-тың өзінде жыл сайын 1 миллион отбасы ажырасады. Кейбір мәліметтерге сүйенсек, ажырасқан еркектердің 50 пайызының қайта үйленуге мүмкіндігі болады екен. Ал мұндай мүмкіндік әйелдер қауымына жұғыса бермейтін көрінеді. Өйткені олардың психологиялық жай-күйінің қайта қалыптасып, қалпына келуі үшін 5-10 жылдай уақыт кетеді екен.
Сонымен бүгінгі буын тұрмыстық тауқыметке төзімі таусылғанда ажырасуға бел байлайтын болса, жалғыз жүріп жол табамын деп ойлайды. Жұбынан ажырап, бөлек өмір кешкенде ғұмыры ертегіге айналып кетер деп топшылайтын да шығар?! Ал психологтар бұған не айтады?
– Қазір ажырасуға күнделікті өмірдің қайталануы, бір-бірін сыйламау (ауыр сөздер айту), материалдық қиындықтар, отбасыға әртүрлі көзқарас (ата-енемен бірге тұру, жұмыс жасау), көзге шөп салу, өмірлік сынақтар, психологиялық қатыгездік немесе бұзылыс (қол көтеру, т.б.) әсерін тигізеді. Сондықтан екі жұп некеге тұрмас бұрын көптеген мәселелерді алдын ала талқылауы тиіс. Мәселен, ата-анамен бірге немесе бөлек тұру, ақша ұстау, зиянды әдеттерден арылу деген секілді дүниелердің аражігін ажыратып алуы тиіс, – деді психолог Сымбат Абдрахманова.
Қазір кешегі мен бүгінгіні салыстырып отырудың қажеттілігі аз ғана. Өйткені үлкендер айтқандай, жастардың сана-сезімі мен ой-өрісі мүлдем өзгеше бағытқа бұрылған. Оларға тек мүмкіндігінше дұрыс бағыт-бағдар беріп отырған жөн. Ал сіз айтқан ақыл мен берген бағдарыңызға бағытын бұра ма, жоқ па, оны тағы да жастардың санасына саласыз.
Түйін. Бүгінде көп ата-ана еркелік пен есерліктің аражігін ажырата алмай қалған секілді. Дүниеге келген қыз баланы о бастан жатжұрттық екенін ескере отырып тәрбиелесе, ажырасудың ауылына аттап баспас еді. Бұрын қайтып келу қызға қарабет болумен тең болса, қазір қайтып келген қызын құшағын жая қарсы алады. Есік көрген қызды еркелетіп, есіртіп жүргенімізде ел болудың қамын айту өрескелдік-ау.
Әйгерім НАЖМАДИНҚЫЗЫ
Пікірлер жоқ. Бірінші болыңыз!