Қоғамның даму деңгейін айқындайтын басты өлшемдердің бірі – мәдениет. Өкініштісі сол, соңғы жылдары «мәдениет» ұғымы өзінің түпкі мәнінен алыстап, «шоу» мен «шулы сахнаның» синониміне айналып бара жатқандай. Жарқ-жұрқ еткен сахналық қойылымдар, жарнамасы аспандаған концерттер, жасанды даңқ пен біркүндік атақ шынайы өнерді ығыстырып барады. Енді мәдениет дегенде халықтың ойына ең алдымен ұлттық құндылық, рухани байлық емес, түрлі телешоу, жеңіл әндер, той бизнес келеді.
Бүгінде сахнада дауыстан гөрі даңғаза, терең ойдан гөрі жеңіл күлкі, рухани тәрбие беруден гөрі уақытша әсер сыйлауға бейімделген туындылар басым. Теледидарды қоссақ та, әлеуметтік желіні ашсақ та, бірінен соң бірі қаптаған «жұлдыздардың» жеке өмірі, жасанды хайптары, сахнадан тыс шулы оқиғалары алдымыздан шығады.
Ал, шын мәнінде, мәдениет халықтың тарихы мен дүниетанымын сақтайтын, ұрпаққа бағыт беретін құндылық қой. Әдебиет, театр, классикалық музыка, бейнелеу өнері сияқты рухани салалар шетке ығысып, олардың орнын коммерцияландырылған жеңіл дүниелер басып алғаны жасырын емес. Бүгінгі мақаламыз да осы мәселеге мәнделмек.
ТАЛҒАМЫ ТАЯЗДАНҒАН ТҰТЫНУШЫҒА АЙНАЛДЫҚ ПА?
Қазір сахнаға шыққан әнші бір күнде миллиондаған қаралым жинайды. Бірақ ол әннің сазында да, сөзінде де мән жоқ. Әлеуметтік желідегі «тренд» үшін түсірілген бейнебаяндар мәдениеттің деңгейін көтеріп тұрған жоқ, қайта арзандатып барады. Өнерпаздар арасындағы бәсеке – талантта емес, шоу жасауда. «Кімнің бейнебаяны қымбат көлікпен түсірілді?», «Кімнің тойы қанша тұрды?», «Кімнің сахнадағы көйлегі қанша мың доллар?» – бүгінгі сұрақ осы.
Осы тұста бір шындық ашылады, біз мәдениеттен рухани азық емес, уақытша әсер іздейтін тұтынушыға айналдық. Халықтың талғамы таяздаған сайын, сахнаға ұсынылатын дүние де соған сай болып барады.
Бұрын көрермен театрға барса, сахнадан өз өмірін көретін. Әдебиет оқыса, тағдырмен тілдескендей болатын. Ал қазір ең көп сатылатын кітап –жеңіл махаббат романдары немесе арзан күлкіге құрылған «мемуарлар». Театрға барушылардың саны да азайған, өйткені халықтың өзі жеңіл-желпі дүниеге бейімделіп алды. Көрермен сұранысы төмендеген жерде сапалы өнердің өмір сүруі қиын. Қазір талантты ақын, композитор, суретшілер бар, бірақ оларды танитын да, қолдайтын да аз. Өйткені қоғамның назары басқа жақта, яғни «жұлдыздардың» жасанды даңқында. Өкініштісі сол, ұлттық рухани иммунитеттің әлсірегенінің айғағы – осы.
Қырғыз мемлекеттік Б.Бейшеналиев атындағы мәдениет және өнер университетінің түлегі, жас режиссер Азамат Жақыпбекұлы бүгінгі өнердің ең үлкен түйткілін былайша тарқатады.
– Мәселе тек сахнадағы актердің ойнағаны немесе әншінің таңдаған репертуарында емес. Мәселе – қоғамның талғамында. Өнер – айна десек, көрермен – сол айнаға үңілуші. Егер халық жеңіл дүниені көруге құмар болса, өнер иелері амалсыз соған бейімделеді. Бірақ, бұл – өнердің табиғатына қарсы құбылыс. Өйткені, өнер халыққа бейімделу үшін емес, халықты биіктету үшін өмірге келген. Сахнадағы әр сөз, әр қимыл, әр әуен адамды ойландыруы, толғандыруы тиіс. Біз көрерменді тәрбиелеудің орнына, көрерменге жалтақтай бастадық. Сол жалтақтаудан өнер әлсіреп, өз миссиясынан айырылып барады, — дейді ол.
Оның айтуынша, бүгінгі таңда өнердің тұтқасын ұстап жүргендердің алдында екі жол тұр: бірі – шоуға ілесіп кету, екіншісі – уақытша қиындықтарға қарамай рухани құндылықты дәріптеу. Біріншісінің табысы мол, бірақ ғұмыры қысқа. Екінішісі қиын, бірақ мәңгілік.
Шын мәнінде, өнердің болашағы осы таңдауға тікелей байланысты. Егер, біз сахнаны тойдың жалғасына айналдырсақ, ұлттың рухани кеңістігі жұтаңдайды. Ал егер, өнерді ұлттың ар-ожданы, жүрек үні ретінде сақтай алсақ, онда болашақ ұрпақ рухани мұрасынан айырылмайды.
«ӨНЕР ҰЛТТЫҢ АЙНАСЫ БОЛСА, ҚАЗІРГІ БІЗДІҢ АЙНАМЫЗДЫ ШАҢ БАСҚАН СЕКІЛДІ»
Қоғамның айнасы – өнер десек, ұлттың рухани биігін де, құлдыраған тұсын да ең әуелі осы мәдениеттен көруге болады. Бірақ соңғы жылдары біз сол айнаға үңілуден гөрі, оның жарқыраған жылтырын ғана тамашалауға әуестеніп барамыз. Бүгінгі өнер сахнасы халықты ойландырып, жан дүниесін тербетудің орнына, көңіл көтерудің құралына айналып бара жатқаны жасырын емес.
Қазақ өнерінің кешегісі мен бүгінін салыстырып қарасаңыз, айырмашылық жер мен көктей. Кеше ғана сахнадан Шәмшінің сырлы әуені естіліп, Әуезовтің терең философиясы айтылып, Асанәлі секілді саңлақтар халықты ойландырса, бүгінде жеңіл әуен, өтпелі әңгіме көбейіп кеткендей. Тіпті кейбір телебағдарламада рухани азық емес, уақыт өткізетін арзан шоу басым. Әлеуметтік желіде миллиондаған қаралым жинайтын бейнелердің өзі өнердің емес, ойынның үлгісін көрсетіп тұр.
Мәселен, жастардың талғамына ықпал ететін ән сахнасын алайық. Бір кездері әнші деген ат халық алдында ерекше құрметке ие болса, бүгінде сахнаға шығып жүрген әр екінші адамның өнеріне емес, сыртқы келбетіне көбірек мән берілетін болды. Сондай-ақ, «Өнер – тәрбиенің қайнар көзі» деген қағиданың орнын «Өнер – табыстың көзі» деген түсінік басып алды. Осы ойды өнерде жүрген жандар да жиі айтады. Өйткені сахна сыртындағы шынайы ахуалды ең алдымен солар сезінеді…
Ал, Т.Жүргенов атындағы өнер академиясының «Театр өнері» мамандығының магистранты, М.Әуезов атындағы Қазақ ұлттық драма театрының артисі Жарқынай Сәдуақас: «Өнер ұлттың айнасы болса, қазіргі біздің айнамызды шаң басқан секілді» дейді.
– «Өнер – ұлттың айнасы» деп жатамыз. Өнердің деңгейіне қарап, халықтың рухани болмысын өлшеуге болады. Өкініштісі сол, бүгінгі күні біздің айнамызды шаң басып қойған сияқты. Бұрын театрға келген көрерменнің жүзі ойға шомып, көзі жасқа толып шығатын еді. Өйткені сахнадан айтылған сөз жүректің сөзі болатын. Қазір ше? Театрдың орнын шоу басты, тереңдіктің орнын жеңіл күлкі басты. Әнші мен әртіс халықтың арзан сұранысын қанағаттандыруға көшті.
Мен мұны өнердің жеңілісі деп білемін. Өйткені өнер халықты соңынан ертпесе, керісінше, халыққа жаға беруді ғана ойласа, онда ол өнер емес, жай ғана кәсіп болып қалады. Қазір көп өнерпаз сахнаға халықты тәрбиелеу үшін емес, танылу үшін, ақша табу үшін шығады. «Тойдан тапқан ақша театрдан да артық» деген түсінік қалыптасты. Ал өнердің ең үлкен миссиясы – рухани тәрбие беру. Ол болмаса, ұлт азады. Біз мәдениетімізді шоуға айналдырған сайын ұлттық болмысымыздан алыстай береміз. Сондықтан өнердің шынайы мақсатын қайта тірілту – бүгінгі буынның, яғни біз бен сіздің ең үлкен міндетіміз, — дейді Жарқынай Сәдуақас.
МӘДЕНИЕТТЕГІ МӘСЕЛЕЛЕР МЫНАДАЙ…
Осылайша, өнерді мәдениеттің бір бөлігі, мәдениет өнермен өрілмек деп қарастырсақ, нағыз мәдениет халықтың қазіргі мәселесіне айналғанын аңғарамыз. Оған дәлел, қоғамдағы мәдениет ұғымының соңғы жылдары ерекше өзгерістерге ұшырауы. Кезінде мәдениет халықтың рухани тірегі, ойлау жүйесінің, құндылықтар әлемінің көрсеткіші болса, бүгінде ол көбіне «көңіл көтеру индустриясының» құралына айналып барады. Сырттай қарағанда концерттер, фестивальдер, түрлі мерекелік іс-шаралар жиілеп, мәдени өмір қайнап жатқандай әсер қалдырады. Бірақ осының ішкі мазмұнына үңілсек, нағыз мәдениеттен гөрі шоуға, уақытша әсерге құрылған жасанды қойылымдар басым екенін көреміз.
Театр сахнасы терең философиялық туындылардың орнына жеңіл әзіл мен күнделікті тұрмыстық қалжыңға толы қойылымдармен толтырылып жатыр. Музейлер тарихи жады мен мұрағаттық маңызын алдыңғы қатарға шығара алмай, керісінше көрерменді тарту үшін уақытша эффектілерге жүгінуде. Кітапхана мәдениеті де оқырманды рухани байыту емес, «жобалық есеп» үшін өткізілетін формальді іс-шаралар деңгейінде қалып отыр.
Тағы бір сорақысы – той мәдениеті. Бүгінде ол әулеттің рухани мерекесі емес, әлеуметтік бәсекенің алаңына айналды. Әнші-шоумендерге тәуелді, жалған сән-салтанатқа негізделген тойлар халықтың болмысына емес, «қалай да ерекшелену» психологиясына қызмет етіп отыр. Мұндай үрдіс ұлттық дәстүрді байыту орнына оның мәнін көмескілеп, жасанды образ қалыптастыруда.
Осы жағдайдың бәрі бір сұрақты алға тартады: «Біз мәдениетті сақтап, дамытып жүрміз бе, әлде оны коммерциялық шоуға құрбан етіп жатырмыз ба?». Осы және өзге де сауалдарға Қорқыт ата атындағы Қызылорда университетінің аға оқытушысы, мәдениеттанушы Аманкелді Жанбатырдан пікір алмасқан болатынбыз.
– Бүгінгі күні біз мәдениетке тек эстетикалық құндылықтар жиынтығы ретінде емес, әлеуметтік тіннің ажырамас бөлігі ретінде қарауымыз керек. Мәдениет – ұлттың символдық капиталы, ал ол құндылықтық вакуумға түскен сәтте қоғамда рухани эрозия басталады.
Өкініштісі сол, қазіргі қазақстандық мәдени кеңістікте «шоу мәдениеті», яғни «spectacle culture» басымдыққа ие болып отыр. Бұл құбылысты француз ойшылы Ги Дебор «көріністер қоғамы» деп сипаттаған еді. Яғни, мәннен гөрі формаға, идеядан гөрі эффектке негізделген мәдени өнімдер кең тарауда. Бізде де осы тенденция айқын.
Тағы бір өзекті мәселе – мәдени индустрияның шамадан тыс коммерциялануы. Театр мен киноның репертуары эстетикалық талғам қалыптастыру емес, ең алдымен кассалық табыс табу қағидатына тәуелді болып барады. Бұл құбылыс өнердің миссиясын әлсіретіп, оны «өнім өндіруші фабрикаға» айналдыруда. Нәтижесінде қоғамда мәдени гедонизм үстемдік етіп, сыншыл ойлау қабілеті әлсірейді. Сонымен қатар терең сезімдер мен ұлттық сана қалыптастыру әлеуеті де әлсіреп, рухани кеңістік жұтаңдайды. Ал, қазақы той феноменін мәдени антропология тұрғысынан зерделесек, ол бүгінде «әлеуметтік ритуалдан» «статустық жарысқа» ауысқан құбылысқа айналды. Той этникалық сәйкестікті бекіту механизмі болудан қалып, әлеуметтік демонстрация алаңына айналып барады. Бұл құбылыс дәстүрдің ішкі мәнін шайып, «ритуалдың девальвациясына» алып келеді. Сондай-ақ, мұндай үдеріс қоғамда құндылықтар иерархиясының дағдарысына дәйек болмақ. Сондықтан бізге мәдениетті тек «мәдени мұра» деңгейінде емес, ең алдымен «мәдени саясат» деңгейінде қарастыру қажет. Қазіргі жағдайда инфрақұрылымдық қолдау жеткіліксіз, ең бастысы – құндылықтық саясат. Яғни мәдениетті ұлттың рухани иммунитетін нығайтатын стратегиялық ресурс ретінде қабылдауымыз қажет. Сондай-ақ, мәдениет саясаты ұлттық даму стратегиясының өзегіне айналғанда ғана қоғам мәдениет пен шоу, құндылық пен тұтынушылықтың аражігін ажырата алады, — дейді мәдениеттанушы А.Жанбатыр.
Қорыта келе, мәдениеттегі маңызды деген мәселелерді майшаммен қарадық десек те, бұл аздық ететіні анық. Сонау қазақ болып қалыптасқан кезеңнен бері, күні бүгінге дейінгі мәдениетіміз өзгеге емес, өзімізге аян. Рухани не қоғамдық құндылық деп қарсы айырылсақ та, мәдениетті қалыптастырып, мерейін үстем, мәнін аяқасты ететін де – мына сіз бен біз. Сол үшін де бүгінгі буынға бұл тұрғыда біршама салмақ, ендігі сенім артылып тұрғаны жасырын емес. Мәдениетті өнерден, ұлттық құндылықтан іздеп әлекпіз, ал шын мәнінде, мәдениет әрбіріміздің кеудеміздегі көкжиегіміздің көрінісімен саяды.
Сол үшін де қуыскеуденің күнін кешпей, мәнді, мағыналы мәдениетті қалыптастыруда күн кешейік.
Перизат ШАЙХСЛАМҚЫЗЫ
Фото: ашық дереккөзден
Пікірлер жоқ. Бірінші болыңыз!